streda, novembra 14, 2007

Španielske zápisky / 5. Vedeli ste, že (alebo čo nové som sa dozvedela)

Ešte tu nie som tak dlho (a vlastne ani nebudem) na to, aby som spoznala túto krajinu "až do špiku". Preto veľa vecí, o ktoré by som sa teraz rada s Vami podelila je z rozprávania, zo školy od ukecaného učiteľa a podobne.Keby som na všetky tieto veci mala prísť sama, asi by som tu musela stráviť mladosť :-)
Takže, vedeli ste, že:
* na Silvestra, keď zvony odbíjajú posledné sekundy v starom roku, Španieli zvyknú pri každom odbití zvona zjesť jeden kúsok hrozna. Teda posledných 12 sekúnd v roku trávia tak, že každú sekundu zjedia jednu bobuľku hrozna,pričom 1 bobuľa = 1 šťastný mesiac v Novom roku (logicky ich preto zjedia 12). A tak Španieli vítajú Nový rok s plnými ústami :-))
* Keď si každý priemerný človek má vybaviť španielsko, ako prvé na čo si spomenie je toreádor, flamengo a paiella. Vedeli ste však, že také flamengo nie je typické pre celé španielsko, ale len pre Andalúziu (teda oblasť na juhu krajiny)? Taktiež paiella je typická pre Valenciu, nie pre celé Španielsko, dokonca ani pre Malagu. Tu je vraj typické jedlo "pescaito frito", teda také chutné smažené rybky :-))
* Viete, ktorá krajina v Európe má v prepočte na obyvateľov najviac barov? Nie, nie je to Španielsko. Je to vraj Malta. Ale.... Španielsko je hneď druhé. Avšak, prevenstvo mu patrí za najväčší počet barov vôbec... niet sa čo čudovať, veď Španieli vlastne žijú na ulici... a hádam nebudú sedieť na chodníku :-)
* V Španielsku vynašli lízatko ( po Španielsky sa povie chupa chups) a mop. A tiež vraj grafická podoba chupa chups lízatiek pochádza od Salvádora Daliho (teda grafická podoba obalu, nie lízatka ako takého)
* Celá Európa považuje za deň bláznov 1. apríl. Môže mať bláznivý národ ako Španieli deň bláznov v taký obyčajný deň? Samozrejme, že nie. U nich je deň s týmto významom 28.december. Na moju otázku, prečo práve tento deň, som však dostala typickú španielsku odpoveď s typickým španielskym úškrnom (kto pozná napr. Juana, ktorý s nami nejaký čas pracoval , vie o čom hovorím): "prečo prvý apríl?".To hovorí za všetko.
*Dnes je utorok 13-ho. pre mňa obyčajný deň. Pre Španielov je to to isté ako u nás piatok 13-ho. Obzvlášť na juhu. Tu sú ľudia veľmi poverčivý.
* A vedeli ste, že keď má ponožka diery, tu povedia, že ponožka má "tomates", teda paradajky"?
* Vedeli ste, že lakomý človek má v španielsku "krodíla vo vrecku?"
* Vedeli ste, že keď chcete otvoriť víno a nemáte otvárač na korkové zátky, stačí dno fľaše obmotať handrou a fľašu dnom buchnúť o stenu? Korok potom povolí sám - skúsim to pri najbližšej príležitosti :-)
Vy ste to nevedeli? Nuž, ani ja. Ale už viem :-)
A ešte jedna vec, ktorú som odpozorovala ja: Smetiari svoju šichtu začínajú asi o polnoci, pretože 00.15 sú už na našej ulici a pre istotu to otáčajú hneď dvakrát. Síce som ich ešte nevidela, ale počula som ich veľmi dobre...teda až príliš. Ako som už spomínala v predošlom príspevku, sú ešte horší ako tie nešťastné mopedy. Chvalabohu, chodia v noci a nemusím ich počúvať celý deň, pretože keď sú pod vaším oknom, je to ako malé zemetrasenie. Na druhej strane, radšej hluční smetiari ako žiadni smetiary... oveľa horšie by bolo, keby nechodili vôbec... aj keď....keď tak pozerám na tie ulice, neviem či by tam bol veĺký rozdiel :-).

2 komentáre:

Lukas Horvath povedal(a)...

heh supeeeeeer, som ani ja kopu veci nevedel ... to s tym vinom som ale vedel (zeby sa prejavila moja natura), aj sme to skusali a vysledok, 1 uspesny pokus 5 rozbitych flasi ... asi na to treba aj nejaku techniku.

pivet povedal(a)...

no, pravdupovediac, ja som to este neskusala :-) ale raz hadam bude prilezitost... a teda aj urcite sa ma k tomu vobec nepovzbudil.